מתמטיקה לכיתה ז'
לימודי המתמטיקה בכיתה ז' עוסקים בשלושת התחומים שעליהם מתבססות בחינות הבגרות: החלק האלגברי, החלק ההנדסי והחלק המספרי.
במהלך הלימודים בכיתה ז' מתמקדים במספר תחומים:
* הבנת יסודות האלגברה שנלמדו בבית הספר היסודי ויישומם במשימות ובתרגילי מתמטיקה.
* לימוד מושגי יסוד בהנדסה באמצעות שימוש בראייה חזותית והבנת המשתנים הבסיסיים לפי צורות ההנדסה הקיימות.
* בחלק המספרי – הוספת משתנים מורכבים יותר והבנת חוקיהם מעבר לפעולות חשבון פשוטות.
הקשיים הקיימים בלימוד מתמטיקה בכיתה ז'
פערים שקיימים מבית הספר היסודי עלולים לעכב את המשך הלימודים, לדוגמה: בתחום הכרת לוח הכפל, בפעולות חילוק ארוך, בתפיסת החלק מהשלם בתרגילי שברים,קושי באיתור צורות הנדסיות ופעולות שונות בתחום ההנדסה, כגון חישוב זוויות בצורות.
בתוכנית הלימודים החדשה נדרשת הבנה על בסיס דוגמאות ומקרים ספציפיים.
המבוא, הכללים והנוסחאות חשובים על מנת להקיש מהכלל לפרט ולא להפך, לפי מה שנלמד בבית הספר.
מתמטיקה לכיתה ח'
לימוד מתמטיקה בכיתה ח' מתחלק ל-2 חלקים:
העמקת החומר של כיתה ז' והעלאת רמת קושי התרגילים ומספר האלמנטים בכל תרגיל.
נושאים חדשים: פונקציות ודמיון.
הקשיים הקיימים בלימוד מתמטיקה בכיתה ח'
מכיוון שרמת היישום עולה, יש מקרים שבהם תלמיד או תלמידה שהיו עד כיתה ז' חזקים במתמטיקה, יגלו קושי בשל מורכבות המשימה בתרגיל.
חוסר תרגול לאחר השיעור: החל מכיתה ח' לא מספיק להבין בכיתה את החומר. אצל תלמידים שלא יתרגלו את החומר בין שיעור לשיעור יתגלה פער שיקשה עליהם להגיע להישגים טובים.
בשל עלייה במורכבות השאלה והמשימה, החל מכיתה ח' מעבר להבנה וידע דרוש סף התמודדות גבוה יותר מאשר בכיתות הקודמות.
בשנים האחרונות עולה מספר התלמידים המגלים קושי בהתמודדות הרגשית בתהליך פתרון ארוך ומורכב יותר מכפי שהכרנו בעבר.
מתמטיקה לכיתה ט'
בלימודי המתמטיקה בכיתה ט' מתחיל פרק חדש.
עד כה למדו בכיתות ז'-ח' את הבסיס שעליו בנויה בחינת הבגרות.החל מכיתה ט' התלמידים מתבקשים לעמוד במשימות ובתרגילים מורכבים יותר.
תרגילים אלו מצריכים הבנה מעמיקה, מעבר לטכניקה.
חלוקה זו משמעותית ביותר לקראת החלוקה לרמות לימוד בתיכון – 3,4,5 יחידות לימוד.
הקשיים הקיימים בלימוד מתמטיקה בכיתה ט'
ריבוי הנושאים הנלמדים לאורך השנה במקביל מצריכים יכולת זיכרון ארוך טווח.
בפעם הראשונה נתקלים התלמידים בבחינה או בשיעורי הבית בתרגילים הכתובים בפורמט שונהמזה שלמדו בכיתה,כיוון שמגוון האופציות לכתיבת התרגילים הוא אין סופי.
בפעם הראשונה התלמידים נדרשים לתהליך חשיבה מורכב יותר, המצריך פתרון של כמה עמודים לכל תרגיל בתחום הגיאומטריה, משוואות של בעיות מילוליות, תרגילים עם פרמטרים ועוד.